معرفی به دوستان اشتراک گذاری

بیان راهکارهایی که در کشورهای مختلف برای ایمن سازی استفاده از اینترنت برای سنین مختلف بکار گرفته اند. در خیلی از مواقع به دلیل تبلیغات نادرست، افراد تصور میکنند که فیلترینگ و ... فقط در ایران اعمال می شود، در صورتیکه اغلب کشورها برای صیانت از مردم خود راهکارهایی دارند

تجربيات جهاني به منظور ايمن سازي فضای تولید و تبادل اطلاعات

نویسنده: خانم لیلا سهیلی آزاد

در جهان امروز و با توجه به طیف وسیع کاربران فضای دیجیتال نیاز به نظارت بر محتوایی که از طریق اینترنت در اختیار کاربران به خصوص کودکان قرار می‌گیرد، در تمامی جوامع مورد توجه است، تقریبا از سال 1995 دولت‌ها در سراسر دنیا به این مسئله توجه داشتند که بسیاری محتواهای موجود در اینترنت برای کودکان مضر یا غیر قابل استفاده است و در نتیجه ممنوعیت قانونی و اعمال محدودیت بر روی آن ضروری است.
با این همه موضوعات متفاوتی باعث نگرانی دولت‌ها است و سیاست گذاری‌های آنها در مورد اینترنت بر اساس سطح توسعه سیاسی، اقتصادی و باورهای فرهنگی شان متفاوت است. بسیاری از کشورها در سیاست گذاری‌های خود رویکرد توانمندسازی کاربران را در پیش گرفته‌اند اما در این میان بسیاری دیگر هم به سمت مسدودسازی و پالایش محتواها پيش رفته‌اند. (Internet Censorship, 2002) فیلترینگ نرم و حبابی در امریکا، دیواره آتش چین، دیواره آتش ضد خرگوش استرالیا، سازمان دیده‌بان اینترنت در انگلستان و استفاده از فناوری BT توسط این کشور برای مسدودسازی، از جمله اقدامات کشورهای مختلف در زمینه ایمن‌سازی فضای اینترنت است و این در حالی است که این کشورها همه دارای زیر‌ساخت امن، پاک و سریع ارتباطی به نام شبکه ملی اطلاعات ویژه خود نیز هستند. (تسنیم، 1396)
به طور کلی از سال 2002 چهار دسته رویکرد در سیاست‌های دولتی برای ایمن‌سازی بستر اینترنت دیده شده است: (Internet Censorship, 2002)
1. تشویق صنعت اینترنت به اینکه خود را قانون مدار کند و اینکه کاربران نهایی از تکنیک‌های فیلتر کردن استفاده کنند، این روش در تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپای غربی مورد توجه قرار گرفت و با قوانین منع عمومی برای محتوای نامناسب مانند پورنوگرافی و یا تحریک نفرت نژادی همراه بود.
2. اعمال مجازات‌ و جریمه برای ارائه دهندگان محتوایی که محتوای "نامناسب برای افراد زیر سن قانونی" را بصورت آنلاین در دسترس آنها قرار می دهند.
3. اجباری کردن ممنوعیت دسترسی به محتوایی که برای بزرگسالان هم نامناسب است، این روش در چین، عربستان سعودی، سنگاپور، امارات متحده عربی و ویتنام بکار گرفته شد.
4. ممانعت دولت از دسترسی عمومی به اینترنت، بعضی از کشورها دسترسی به اینترنت جهانی را بطور عمومی محدود کردند و یا ملزم به اجازه دولت دانستند.
البته در سال‌های بعد رویکرد کشورها به قوانین محتوای اینترنت، پیوسته تغییر کرده و در بین طرافداران آزادی بیان و طرافداران ممانعت از انتشار محتوای نامناسب، تا به امروز، دست به دست شده‌است. (Internet Censorship,2002)

سیاست‌های کلی بین المللی در مورد فضای مجازی

دسترسی به اینترنت و حفاظت از حق آزادی بیان برای همه انسان‌ها رویکرد غالب در سازمان‌ها و مجامع بین المللی است، ضمن اینکه دولت‌ها را به حفظ این آزادی، لزوم احترام به حقوق دیگران و حیثیت افراد و موضوعاتی مثل امنیت ملی و سلامت و نظم عمومی موظف می‌داند. (عاملی، 1391) در بخشی از اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح شده که «هرکس بدون ترس و اضطراب حق دارد آزادانه عقاید خود را مطرح کند و در کسب یا انتشار اطلاعات و افکار به تمام وسایل و رسانه‌های ممکن بدون توجه به مرز آزاد باشد.»(اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل) ضمن اینکه تصریح شده این حقوق با وظایفی همراه است و به این دلیل ممکن است بعضاً مطابق قانون با محدودیت مواجه شود به دو دلیل:
• احترام به حقوق و آبروی سایر شهروندان
• حفظ امنیت ملی و نظم و سلامت عموم جامعه
یکی از موارد مشترکی که به شکل عمومی در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است موضوع کودکان است. امروزه اصطلاح «حفاظت از کودکان آنلاين» یک اصطلاح نسبتاً شناخته شده بین المللی است، به گونه‌ای که در اتحادیه بین المللی مخابرات ITU، از سال 2008 کارگروهی برای پیشبرد آن در سطح جهان ایجاد شده است. (وکیلیان، 1392)
در سال 2000، کمیسیون قانون حفاظت از کودکان برخط در اروپا راهکار‌های موثری برای حفظ سلامت فضای مجازی اتخاذ کرده که در آن به پالایش و فیلترینگ نیز اشاره شده است. ‫افزایش آگاهی عمومی توسط دولت و بخش خصوصی، ‫توانمند‌سازی مصرف‌کننده و بزرگسالان مسئول، ‫پالایش ومسدودسازی، ‫اعمال قانون، سیاست‌های استفاده قابل قبول و موافقت نامه‌های خانوادگی، توسعه نظام‌های برچسب‌گذاری و رده‌بندی سنی و شناسایی محتوا و ‫خود مقررات‌گذاری فراهم‌کنندگان خدمات اینترنت از جمله این راهکارهاست. (تسنیم، 1396)‬‬‬‬‬

فیلترینگ


در پنجمین کنفرانس بین‌المللی فضای مجازی(GCCS ) 2017 که در هندوستان برگزار شد نیز یکی از چهار بخش کلی که مورد بررسی قرار گرفت بحث امنیت در فضای سایبر بود که شاهدی بر اهمیت این موضوع در جهان است. (Digital Watch, 2017)

سیاست‌های کلی دولت‌ها

در یک دسته بندی کلان سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دولت‌ها در برابر آسیب‌هاي فضاي مجازي شامل سیاست‌ها و برنامه‌های ایجابی و سیاست‌های سلبی هستند. (عاملی، 1391)
سیاست‌های ايجابي: برنامه‌های مبتنی بر تولید محتوای دیجیتال، آموزش و توانمند سازی کاربران از جمله سیاست‌های ایجابی هستند.
• تولید محتوای دیجیتالی و جایگزین‌های بومی
• توانمند سازی کاربران و سواد رسانه‌ای
کشورهای توسعه یافته اروپایی در کنار رویکردهای هدایت و کنترل فضای مجازی به آموزش بهای ویژه‌ای داده‌اند (عاملی، 1391)

سوارد رسانه



سیاست‌های سلبي: در این دسته از سیاست‌گذاری‌ها شاید بتوان چند گروه عمده را جای داد:
• تشويق به استفاده از سامانه‌های نظارتي و مسدودسازي فردی
تقریباً کشورهای متعددی از جمله بریتانیا، کانادا و شمار قابل توجهی از کشورهای اروپایی غربیاستفادۀ داوطلبانه از فناوری‌هایی که کاربران اینترنت را قادر به کنترل دسترسی خود و فرزندانشان به محتوای اینترنت می‌سازد را تشویق می‌کنند. (عاملي،1391)
• برنامه ريزي بازدارنده در حوزه قانون گذاري
این برنامه‌ها شامل مجازات (جریمه یا زندان) در مورد کسانی است که مسئول تهیه و انتشار موضوعاتی با محتوای نامناسب برای افراد نابالغ هستند. این رویکرد در بسیاری کشورها مانند استرالیا، آمریکا و انگلستان قوانین تنبیهی سختی برای تولیدکنندگان محتواهایی که در آن‌ها از کودکان به عنوان بازیگران هرزه نگاری استفاده می‌شود تدوین شده است. در انگلستان از سال 2009 نه تنها تهیۀ محتواهای غیر اخلاقی جرم سنگینی محسوب می‌شود، بلکه حتی داشتن این محتواها به صورت اطلاعات ذخیره شده بر روی سی.دی. و دی.وی.دی. یا هر شکل دیگری خلاف قانون است و مصرف کننده ممکن است تا سه سال به زندان محکوم شود. (عاملي،1391)
• استفاده از سامانه‌های نظارتي و مسدودسازي سطح كلان
فضای مجازی بطور قابل توجهی تعداد و تنوع افکار و اطلاعاتی را که افراد می‌توانند بیان و یا دریافت کنند افزایش داده است و همزمان حجم محتوای در دسترسی برای کم سالان افزایش یافته است. بر این اساس حمایت از کودکان و نوجوانان از محتوای نامناسب اهمیت دارد و استفاده صحیح از فیلترینگ، ابزار کارگشایی برای دسترسی مطمئن و سلامت از اینترنت خواهد بود. رهنمودهای شورای اروپا در این زمینه قابل تأمل. (Council of Europe, 2008) از منظر جوامع بین المللی افزایش آگاهی کاربر و توانایی او در استفاده مناسب از فیلترینگ جزء عواملی است که برای برخورداری از حقوق انسانی و آزادی بیان و مشارکت فعال در فرایندهای دموکراتیک ضروری است.
برخی دولت‌ها فیلترینگ اینترنت را در مورد موضوعاتی که تصور می‌کنند نامناسب است، خود بر عهده می‌گیرند. برای مثال در چین، عربستان سعودی، سنگاپور، امارات متحده عربی، ایران و ویتنام، دولت به صورت متمرکز و کلان محتواهایی را که ناقض قوانین کشور هستند فیلتر می‌کند. برخی از این کشورها ارائه دهندگان خدمات اینترنتی را به مسدود کردن موارد مورد نظر ملزم می‌کنند و برخی دیگر نیز دسترسی محدودی را تحت نظارت دولت در اختیار کاربران قرار می‌دهند. (عاملی، 1391) کشورهایی که درگير فیلترینگ دولتی هستند را می‌توان در سه منطقه اصلی جهان شامل آسیای شرقی، آسیای میانه و خاور میانه یا شمال آفریقا جای داد. گسترده‌ترین فیلترینگ وب سایت‌ها مربوط به کشورهای کره شمالی، چین و عربستان است. کشورها در مناطق دیگر نیز اشکال خاصی از فیلترینگ را اجرا می‌نمایند. در ایالات متحده دولت فیلتر اجباری روی برخی کامپیوترهای کتابخانه‌ها و مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی گذاشته است. از سوی دیگر در آلمان و فرانسه مطالب مربوط به نازیسم و انکار هولوکاست فیلتر شده‌اند. همچنین پورنوگرافی کودکان و گفتارهای نفرت‌آور در بسیاری از کشورها ممنوع و فیلتر شده‌اند. (Deibert & Palfrey, 2008)

فیلترینگ

در ادامه رویکردهای چند کشور را برای کنترل اینترنت بررسی می‌کنیم.

آمريكا- حفاظت از کودکان آنلاین

از آنجا كه ايالات متحده آمريكا زادگاه اصلي اينترنت به شمار می‌رود طبيعي است كه قوانين و مقررات موجود در اين كشور در رابطه با اين پديده در مقايسه با ديگر كشورها از گستردگي و اهميت بيشتري برخوردار است. یکی از قوانینی که نقطه عطفي در تغییر رويکرد كشــورهاي غربي و به ويژه ايــالات متحده درخصوص ســلامت محتوا در اينترنت اســت قانون حفاظت از کودکان آنلاین و تحقیقات کمیسیون مرتبط با آن مي‌باشد. این قانون نمونه‌ مهمی از یک سند سیاست گذاری در حوزه فضای مجازی است که به سفارش کنگره ایالات متحده در سال 2000 تهیه شده است اما از آنجایی‌که توسط دادگاه‌های ایالات متحده خلاف اصل آزادی بیان شناخته شده و به تدریج لغو شد . (وکیلیان، 1392)
اما عمق تحلیل و گستره بینش کارشناسان این کمیسیون باعث شده که مطالب آن هنوز هم برای کشورهایی که در جستجوی راهکارهای استفاده درست از اینترنت هستند مفید باشد. (وکیلیان، 1392) بطور خلاصه اهم راهکارهای این کمیسیون شامل موارد زیر است:
• افزايش آگاهی عمومي در مورد فناوري‌ها و روش‌هاي موجود حفاظت از كودكان در فضای آنلاین توسط دولت و بخش آگاهي خصوصي
• توانمند سازي کاربران و بزرگسالان مسئول
• پالايش (فیلترینگ)
• توسعه نظام‌های برچسب گذاري و رده بندي سني و شناسايي محتوا
• نظارت دولتی
• خود مقررات گذاري فراهم‌كنندگان خدمات اينترنت
• ساير روش‌ها و فناوری‌ها) خطوط تماس اضطراری برای کاربران، فضاهای سبز اینترنتی برای کودکان، توافقنامه خانوادگی، ...)
قانون حمایت از حریم خصوصی کودکان یا COPPA ،یکی دیگر از قوانین پالایش محتواهای اینترنتی است که از سال 2000 میلادی در آمریکا به اجرا در آمده است.‌ و توسط کمیسیون فدرال آمریکا (FTC)‌ بروز رسانی شده ‌است. این قانون شامل حفاظت از اطلاعات شخصی افراد کمتر از 13 سال است. به موجب این قانون شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت موظف به اعمال سیاست‌های مربوط به حفظ حریم شخصی و امنیت کودکان آنلاین هستند و می‌توانند از انجام برخی فعالیت‌های آنلاین برای کودکان کمتر از 13 سال ممانعت کنند. طبق این قانون متصدیان صفحات اینترنتی از قرار دادن اطلاعات مربوط به کودکان زیر 13 سال بر ‫روی اینترنت یا استفاده از این قبیل اطلاعات بدون داشتن مجوز از پدر و مادر آنها منع شده‌اند. ( تسنیم، 1396)‬
البته این قانون مختص به کشور آمریکا است و دو کشور کانادا و استرالیا نیز با تقلید از مفاد این قانون، قوانین مشابهی برای حمایت از حریم کودکان آنلاین کشورهای خود وضع کرده اند. (ICTPRESS, 1388)
در سطح قانونگذاری ایالت، تا سال 2013 میلادی، 26 ایالت مدارس و کتابخانه‌های عمومی را موظف کردند تا "سیاست"هایی برای محدویت دسترسی نوجوانان به محتوای مستهجن، زشت و آزارنده، تدارک ببینند. در این میان بعضی ایالات به طور صریح استفاده از فیلترینگ را اجباری کرده‌اند. (تابناک، 1396)
قانون دیگری با عنوان Children’s Internet Protection Act یا CIPA در ایالات متحده ‫به تصویب رسیده است که به موجب آن همه مدارس و کتابخانه‌های عمومی به بستن و یا ‫فیلتر کردن سایت‌های با تصاویر مستهجن و ‫و نصب نرم‌افزارهای فیلترکننده روی همه کامپیوترها موظف. ( تسنیم، 1396)‬‬‬

چين - فیلترینگ گسترده و ابزارهای قدرتمند بومی

بیشترین کاربران اینترنت در جهان متعلق به این کشور است و به همین نسبت میزان وضع قوانین و محدودیت‌ها هم در آن آمار بالایی دارد. اولین قوانین دسترسی به اینترنت در این کشور مربوط به سال 1997 است که وزارت امنیت عمومی در آن تصریح کرد: «استفاده کاربران از اینترنت به منظور تهدید امنیت ملی، صدمه زدن به منافع دولت و جامعه و اسرار دولتی ممنوع است. استفاده از اینترنت برای ایجاد تکثیر و انتقال اطلاعات مخالف قانون و مقررات جمهوری خلق چین و ترویج و براندازی حکومت و به قصد براندازی و از بین بردن اتحاد ملی و گسترش شایعات و تحریک اذهان عمومی و پخش و تولید محتواهای جنسی صریح و خشونت و قتل ممنوع می‌باشد. در ضمن فعالیت‌هایی که به امنیت اطلاعات و منابع شبکه‌های رایانه‌ای آسیب می‌رساند غیر قانونی است.» (China and Internet, 2010)
این کشور همواره از سوی سازمان‌های حقوق بشری به عنوان دشمن اینترنت معرفی شده است؛ اما به عقیده رهبران چین این کشور به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا و یکی از بزرگ‌ترین کشورهای توسعه یافته در جهان، مدل حاکمیتی مخصوص به خود را دارد که با شرایط خاص این کشور به لحاظ تاریخ منحصر بفرد، نظامات اجتماعی خاص و فرهنگ کهن آن متناسب است. (OpenNet ,2012)
اختلاف گوگل با چین و نهایتاً خروج این غول موتورهای جستجو در جهان از این کشور نمونه ای بر توجه شدید این کشور به مساله فیلترینگ است. سامانه نظارتی قدرتمندی به نام «دیوار آتش بزرگ» یا «سپر طلایی» توسط دولت چین طراحی شده است که در کنار نیروی انسانی بزرگی که که مسئول نظارت بر فروم‌ها و عامل حذف پست‌های با محتوای نامناسب هستند چندین لایه عملیات فیلترینگ را هدایت می‌کند. دولت این سپرهای حفاظتی را برای ایجاد یک محیط سالم اینترنتی برای مردم کشور ضروری می‌داند. (2012، Shirley Hung).

فیلترینگ چین



دولت چین برای مواجهه با خطرات شبکه‌های اجتماعی پس از مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی نظیر توییتر و فیس‌بوک و ... آن‌ها را با شبکه‌های بومی جایگزین کرد، در این کشور اغلب سرویس های مشهور در وب معادل بومی دارند: (Shirley Hung, 2012)
• Facebook = Renren
• Twitter = Sina Weibo
• Google = Baidu
• WhasApp = WeChat
• eBay = Taobao
• PayPal = Alipay
• Skype = TOM Skype
• Youtube = Youku
علاوه بر 450 میلیون کاربر اینترنت که پشتوانه محکمی برای هر نرم افزار بومی است، شبکه ملی اطلاعات چین بستر پرقدرت و امنی را برای تبادل ترافیک این سایت ها و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است، در کنار اینها استفاده از زبان چینی، ایجاد محیط کاربری متناسب با فرهنگ و امکانات گسترده و یکپارچه برای تبادلات مالی و تجاری نهایتا باعث شده که شبکه‌های اجتماعی بومی در این کشور موفق عمل کنند.

استراليا- دیواره ضدخرگوش

قوانین استرالیا در زمینه پالایش اینترنت با عناوینی چون دیواره آتش بزرگ استرالیا ، دیواره آتش ضد خرگوش (که برگرفته از نام حفاظ ضد خرگوش در مزارع ذرت در این کشور است) مطرح شده که مجموعه‌ای از قوانین ایالتی و فدرال است. مطابق قانون وب‌سایت‌هایی که بر خلاف قوانین محتواهای هرزه‌نگاری و مستهجن ‌ منتشر کنند به ازای هر یک روز فعالیت، 11 هزار دلار جریمه می‌شوند. (OpenNet Initiative, 2010)

firewall

در کشور استرالیا دسته‌بندی سنی محتوای اینترنتی و بازی برای فراهم کنندگان و فروشندگان محتوا الزامی است و محتوای بدون نشانه دسته‌بندی قابل عرضه عمومی نیست.
محتوای فیلم و بازی بر اساس شش عنصر موضوع، خشونت، سکس، زبان، مصرف مواد مخدر و برهنگی دسته‌بندی می‌شوند. بخشی از این دسته‌بندی‌ها در حد توصیه و بدون منع قانونی است برای مثال نشانه G برای دسته فیلم‌های عمومی و بدون تأثیر سوء است. در دسته PG، حضور و یا راهنمایی والدین توصیه می‌شود، زیرا ممکن است محتوا شامل تم‌های ناراحت کننده یا گیج کننده برای فرزندان باشد. محتوای دسته‌بندی شده با نشان M، فیلمها و بازی‌هایی با عناصر خشونت و یا برهنگی با تأثیر نسبتا زیاد است که برای افراد زیر 15 سال توصیه نمی‌شود اما محدودیت قانونی هم برای آن گفته نشده‌است. در مقابل دسته‌بندی با نشان MA 15 محتواهای با عناصر سکس و مصرف مواد مخدر را شامل می‌شود که خرید و اجاره آن برای افراد زیر 15 سال ممنوع است. فروشندگان و متصدیان سالن‌های سینما، از متقاضی می‌خواهند که مدرکی برای سن 15 سال خود ارائه کند، مگر اینکه همراه با یک بزرگتر (بزرگتر از 18) باشند. دسته‌بندی R 18 نیز محتواهایی که تأثیر سوء آن زیاد بوده و خرید و یا اجاره آن برای افراد زیر 18 سال ممنوع است. (classification, 2015, p2)
همچنین دولت استراليا به منظور گسترش فناوري اطلاعات و توسعه کشور خود، شبكه ملي پهن باند را در داخل كشور راه اندازي نموده است و سازماني به نام شبكه ملي باندپهن (NBN) را متولي ارائه خدمت شبكه پهن باند ملي قرار داده است. اين سازمان در جولاي 2009 ميلادي تاسيس شده‌ و دولت استراليا حامي اصلي پروژه شبكه ملي پهن باند شده است. (Andrew McGowan,2011)

آلمان و جریمه سنگین

در آلمان هم مثل سایر اعضای اتحادیه اروپا مواردی مانند هرزه نگاری کودکان و نژاد پرستی که در قوانین جاری ممنوع هستند در مورد محتوای اینترنت هم صادق است.(عاملی، 1390) قوانین پالایش در این کشور بر اساس قوانین فدرال صورت می‌گیرد و در مواردی برخی دادگاههای این کشور رای به مسدود شدن وب سایت‌ها می‌دهند.(همشری آنلاین، 1391)
از طرفی بودجه های دولتی در قالب اجرای طرح اینترنت امن‌تر در safer internrt action plan در کشورهای اتحادیه اروپا برای کمک به اداره بهتر اینترنت توسط کاربران معمولی و برای حفاظت از کودکان در محیط مجازی اختصاص داده شده است. در سال 2017 قانون NetzDG در آلمان تصویب شد که به موجب آن جلوی فعالیت افرادی که از اینترنت برای نفرت پراکنی، توهین و ترساندن مردم عادی استفاده می‌کنند می‌گیرد و شبکه های اجتماعی که این کاربران عضو انها هستند چنانچه پس از 24 ساعت این مطالب تند و نفرت پراکن را حذف نکنند 50 میلیون یورو تقریبا معادل 300 میلیارد تومان! جریمه خواهند شد.
اگر چه آلمان جزو اولین کشورهای اتحادیه است که در این قوانین سختگیرانه‌ را تصویب کرده اما برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز درصدد اتخاذ سیاست‌های مشابه هستند. (دنیای اقتصاد، 1396)
اخیرا دولتمردان آلمانی نگرانی خود را نسبت به انتشار اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند و تصمیم داشتند برای پیام رسان‌هایی که به انتشار این اخبار کمک می‌کنند مجازات تعیین کنند. این مجموعه تصمیمات باعث شد تا فیس بوک به عنوان یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی فعال، سرویسی با عنوان " سیستم بررسی حقایق" را با کمک نهاد نظارتی مستقل در آلمان راه اندازی کند. در این سرویس بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با استفاده از یک سامانه پالایش خبرها را بررسی می‌کند و اخبار جعلی را با نشان مخصوص علامت گذاری می‌کند. (هاشمی، 1395)

انگلیس و پالایش از سمت سرویس دهندگان اینترنت

مطالعه‌ای که توسط سازمان Ofcom (نهاد دولتی قانونگذاری مخابرات و پخش تلویزیونی کشور انگلستان) در سالهای 2014 تا 2015 انجام شد، نشان داده‌است که تقریبا یک چهارم والدین باور دارند که فرزندانشان می‌توانند فیلترهای کنترل والدین در خانه را دور بزنند و وارد سایت‌ها، بازی‌ها یا اپلیکیشن‌های ممنوع شوند. هرچند این، یک نتیجه خوش بینانه است، با این حال نخست وزیر وقت این کشور به والدین وعده داد که دولتش، اعمال فیلتر را برای سرویس دهندگان اینترنت اجباری خواهد کرد. (Collins, 2015) از آن پس تمام سرویس دهندگان اینترنت بزرگ در این کشور باید ویژگی کنترل والدین را بصورت رایگان به مشترکین خود ارائه کنند. اگر خانواده ها مایل باشند از این سیستم استفاده کنند دیگر نیازی به نصب نرم افزارهای کنترلی نخواهند داشت و خود سرویس دهندگان محتواها را پالایش میکنند.
بر همین اساس شرکت BT معروف‌ترین سرویس‌دهنده اینترنت در انگستان، از اواخر سال 2013 ویژگی کنترل والدین در سطح شبکه را راه‌اندازی کرده و بطور رایگان در اختیار مشترکین خود قرار داده‌است. این ویژگی بدون نیاز به نصب نرم افزار می‌تواند محتوای از پیش تعریف شده یا بر اساس تعریف مشتری را ممنوع کند. همچنین این ممنوعیت ها را می‌تواند در زمان تعیین شده و یا بصورت 24 ساعته اجرا کند. (BT, 2017)

فیلتر


جدیدترین قانونی که در انگلستان در این باره وضع شد، این است که کاربران برای دستیابی به وبسایت‌های پورنوگرافی باید ثابت کنند که حداقل ۱۸ سال سن دارند و وبسایت‎های پورن ملزم هستند که طبق قانون از آوریل سال ۲۰۱۸ محدودیت مورد نظر دولت، برای اثبات سن کاربران (از طریق کارت اعتباری) را فعال کنند. شرکت‌هایی که از این مقررات سر باز زنند از سوی خدمات‌دهندگان اینترنتی مسدود می‌شوند. (ایرانیان انگلستان، 2017)

در انگلستان بر اساس برنامه حفاظت از کودکان اتحادیه اروپا (CEOP) و با همکاری پلیس و مرکز حمایت از کودکان در فضای مجازی با برخورد قاطعانه با بارگذاری مطالب و محتوای مستهجن و نامناسب برای کودکان، توانسته است مطالب حاوی سوء استفاده از کودکان در انگلستان را از 18 درصد در سال 1997 به 1 درصد در سال 2010 کاهش دهد.
تمام محتوی و مفاهیم مرتبط با کودکان و سوء استفاده از آنها توسط CEOP شناسایی و به بنیاد نظارت بر اینترنت گزارش می شود. شناسایی این تصاویر بر عهده یک نهاد خاص به نام «بنیاد نظارت بر اینترنت» قرار دارد. این مرکز، یک سازمان پیشتاز جهانی است، اما بیشتر اتکای آن به گزارش‌های مردمی از مطالبی است که بصورت آنلاین مشاهده می‌کنند (خبرگزاری علوم و فناوری، 1396)

نتيجه گيري

رویکرد عمومی سازمان‌های بین المللی توانمند سازي مصرف كننده و بزرگسالانِ مسئول و افزايش آگاهي عمومي در مورد فناوري‌ها و روش‎هاي موجود حفاظت از كودكان در فضای آنلاین توسط دولت و بخش خصوصي در کنار خود مقررات گذاري فراهم كنندگان خدمات اينترنت و پالايش یا مسدودسازي محتوای نامناسب کم سالان و توسعه نظام‌های برچسب گذاري و رده‌بندي سني و شناسايي محتوا، از جمله راهکارهای مشترک بین کشورهاست.
اما رویکرد کشورها و شدت و ضعف هر کدام از این راهکارها متأثر از نگرش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن‌هاست. در برخی کشورها مثل چین اولویت با کنترل‌های دولتی و ابزارهای قانونی است و در برخی دیگر بیشتر بر آموزش سواد رسانه‌ای و خود کنترلی متمرکز هستند. تقریباً می‌توان گفت هیچ کشوری نیست که فضای مجازی را به حال خود رها کرده باشد بلکه نظارت‌های مستقیم و غیر مستقیم و استفاده از راهکارهای توانمند سازی کاربران و افزایش آگاهی عمومی برای استفاده مناسب در اغلب کشورها دیده می‌شود.

مراجع

1. OpenNet Initiative, 2010 , ONI Regional Overview: Australia and New Zealand", Available on https://opennet.net/sites/opennet.net/files/ONI_AustraliaandNewZealand_2010.pdf
2. OpenNet Initiative, 2012, China, Available on http://access.opennet.net/wp-content/uploads/2011/12/accesscontested-china.pdf
3. BT, 2017, Staying safe online: What do Parental Control filters do?, http://home.bt.com/tech-gadgets/internet/staying-safe-online-parental-control-software-11363918853367
4. China and the Internet, International Debates, April 2010, Vol. 8, Issue 4
5. Classification Branch, 2015, Understanding Classifications (Home Entertainment), AustralianClassification, http://www.classification.gov.au/Industry/Journey/Pages/Who-is-allowed-to-access-MA-15-and-R-18-material/Step1.aspx
6. Collins Barry, 2015, How your kids are beating your parental controls and is there anything you can do?, http://www.expertreviews.co.uk/software/internet-security/1402585/how-your-kids-are-beating-your-parental-controls-and-is-there
7. Council of Europe، 2008 , Recommendation CM/Rec(2008)6 ، of the Committee of Ministers to member states on measures to promote the respect for freedom of expression and information with regard to Internet filters. Available on https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?p=&Ref=CM/Rec(2008)6&Language=lanEnglish&Ver=original&direct=true
8. Deibert. Ronald, Palfrey. John, Rohozinski. Rafal, and Zittrain. Jonathan., 2008, Access Denied The Practice and Policy of Global Internet Filtering, Available on https://web.archive.org/web/20120629074247/http://mitpress.mit.edu/books/chapters/0262541963intro1.pdf
9. Internet Censorship: Law & policy around te word, 2002, https://www.efa.org.au/Issues/Censor/cens3.
10. Shirley Hung, 2012, The Chinese Internet: Control Through the Layers, Hung_Internet.pdf
11. Andrew McGowan, communications alliance submission inquiry into the national broadband network, 25 March 2011.
12. Digital Watch, 2017, Global Conference on Cyberspace 2017, https://dig.watch/events/global-conference-cyberspace-2017
13. وکیلیان. سیدآرش، ۱۳۹۲، حفاظت از کودکان برخط (آنلاین)؛ فناوری‌ها و روش‌ها,گزارش کمیسیون حفاظت از کودکان برخط (آنلاین) به کنگره ایالات متحده آمریکا، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجيتال
14. سید سعید عاملی، ۱۳۹۰، کتاب رویکرد دو فضایی به آسیب‌ها، جرائم، قوانین و سیاست‌های فضای مجازی، تهران: امیرکبیر
15. نصیری، بهاره، ۱۳۹۲، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی (بررسی آموزش سواد رسانه‌ای در کشورهای کانادا و ژاپن)، شماره ۴۱، سال ۱۱
16. همشهری آنلانین، 1391، آشنایی با فیلترینگ و نظارت بر اینترنتی در کشورهای جهان، بازیابی شده از http://hamshahrionline.ir/details/201409/root/Onlinedesk
17. هاشمی. حمید، 1395، فیسبوک از الگوریتم فیلترینگ اخبار جعلی در آلمان رونمایی کرد.، بازیابی شده از https://www.zoomit.ir/2017/1/16/151179/facebook-fake-news-filter-germany/
18. دنیای افتصاد، 1396، جریمه ۵۰ میلیون یورویی در انتظار شبکه‌های اجتماعی متخلف آلمان ، بازیابی شده از جریمهhttp://donya-e-eqtesad.com/
19. ایرانیان انگلستان، 2017، ورود افراد زیر 18 سال به سایتهای پورن در بریتانیا ممنوع شد، بازیابی شده از
http://iranianuk.com/20170718000523002/ورود-افراد-زیر-۱۸
20. خبرگزاری علم و فناوری، 1396، حساسیت فضای مجازیث برای کودک و نوجوان/لزوم استفاده از قوانین نظارتی برای این قشر سنی در فضای مجازی،
http://www.stnews.ir/content/news/38729/حساسیت-فضای-مجازی-برای-کودک-و-نوجوان-لزوم-استفاده-از-قوانین-نظارتی-برای-این-قشر-سنی-در-فضای-مجازی
21. تابناک، 1396، فیلترینگ؛ فلسفه یا ایدئولوژی،
http://www.tabnak.ir/fa/news/751530/فیلترینگ-فلسفه-یا-ایدئولوژی
22. تسنیم، 1396، وضعیت "فیلترینگ" فضای مجازی در کشورهای مختلف جهان،

نظرات

 
   
 
Captcha